Boganmeldelse,  Dansk fantasy,  Dystopi

Velkommen til Viduana, hvor forelskelse er forbudt, og ethvert forsøg på flugt straffes med døden.

CLARA er lige fyldt 18 år og er nu tvunget til at deltage i forplantningspligten.

SILAS lever under slavelignende tilstande i mændenes kvarter. Han vil gerne ændre byen, men det kræver et ubærligt offer at få indflydelse.

EMMAs mor dør, og hun må flytte ind hos sin bedstemor, den sorte enke, som regerer Viduana med hård hånd. Men Emma skjuler en hemmelighed, der kan koste hende livet.

Den sorte enkes by er første bog i serien Rød og Blå skrevet af Nicole Boyle Rødtnes.

Da jeg modtog anmeldereksemplaret, var jeg ellevild, jeg havde virkelig glædet mig til at læse den, og den skuffede på INGEN måde. Da jeg gik i gang, havde jeg ekstremt svært ved at slippe den igen.

I byen Viduana lever kvinder og mænd adskilt. Alle er underlagt de 10 bud, som dikterer, hvordan byens indbyggere skal leve. Da de tre enker i sin tid grundlagde byen, var det med en vision om at skabe et fristed for kvinder i et krigshærget samfund. Kvinder alene kunne dog ikke forsvare byen, og enkerne beslutter sig derfor for at lade mænd få adgang til byen. Ifølge det ottende bud må ingen mænd færdes i kvindernes kvarter eller på kvindernes veje uden tilladelse. Overtræder man et bud, bliver det i værste fald straffet med døden.

Dette dystopiske univers, som Nicole Boyle Rødtnes har bygget op er virkelig gennemtænkt. Man skulle næsten tro, at hun selv har været der eller oplevet noget lignende, fordi hun er ekstremt detaljeret, og hun har tydeligvis selv et overblik over, hvordan universet og byen Viduana er sat sammen, fordi der er ingen mangler. Særligt fordi der både er en baggrundshistorie, regler, og en måde hvorpå vi ser samfundet gennem karaktererne på en sådan måde, at intet virker underligt, fordi det for karaktererne er deres liv.

Gennem bogen følger man tre forskellige hovedpersoner: Clara, Silas og Emma. Der skiftes mellem deres historie og synsvinkel i diverse kapitler, og det er på ingen måde forvirrende, da man i starten af hvert skift bliver gjort opmærksom på, hvem der fortæller. Foruden dette giver det også en dejlig dynamik, og som læser kommer man umuligt til at kede sig. Det er en teknik, som kan give utrolig meget til en fortælling, hvis den skaber et godt flow, og det er så sandelig noget, som Nicole Boyle Rødtnes formår.

Den første karakter man møder er Clara, hun skal aflevere hendes lillebror til mændenes kvarter. Hun er lige blevet 18 år, så nu skal hun deltage i forplantningspligten, det vil sige, at hun skal være sammen med en mand hver måned, indtil hun bliver gravid. Så selvom Viduana blev skabt som et fristed for kvinder, så er kvinderne på ingen måde fri, de er nemlig forpligtet til at føde børn. Claras magtesløshed i samfundet kombineret med hendes viljestyrke har gjort, at hun med det samme blev min yndlingskarakter. Foruden dette kan jeg godt lide hendes tanker om det her med, at hun ikke forstår, hvorfor kærlighed og forelskelse er forbudt.

Modsat Clara vokser Silas op i mændenes kvarter, og ved at hans karakter er med i bogen, får vi som læsere et dybere indtryk af, hvordan mændene har det i Viduana. Jeg har stor respekt for Silas for hans omsorg og empati, som han især udviser overfor Claras lillebror, Samuel, der er ny i mændenes kvarter. Silas drømmer om at ændre samfundet og gøre en forskel, men for at det kan lykkes, skal han blive valgt som donor, da dette er måden, hvorved man kan stige i graderne. Hvis han i sidste ende får den magtposition, som han ønsker, så skal han ofre sig endnu mere, da det kræver, at han bliver kastreret.

Den tredje og sidste karakter i bogen er Emma, som bærer på en stor hemmelighed, denne fortæller jeg naturligvis ikke om her, fordi jeg vil ikke ødelægge din læseoplevelse af bogen 😉 Emma er barnebarn af Den sorte enke, som er en af grundlæggerne af Viduana. Hendes hemmelighed bringer hende i farer, og hvis den bliver afsløret, så kan den koste hende livet. Emma som karakter er modsat Clara og Silas, fordi hun på ingen måde passer ind i Viduana, hvilket også gør, at det er godt hendes synsvinkel er med, fordi ingen af de tre er ens, men hver synsvinkel giver noget mere dybde og forståelse for det dystopiske universet som helhed. Foruden dette kæmper hun med følelser, som hun ved er forbudte. Hendes fortælling er meget intens, og som læser hepper man på hende, men man har alligevel også en lille anelse om, at det kan gå grueligt galt for hende.

Som tidligere nævnt er denne bog en dystopi, hvilket vil sige, at den illustrerer, hvordan verden kan komme til at se ud, set ud fra nutidens problematikker. I dette tilfælde er det især kønsdebatten, der er i spil. Kvinderne har overtaget magten, og man skulle tro, at alt ville blive godt nu, fordi de jo netop har oplevet at være det undertrykte køn. I stedet er der nu skabt en by, der skal sikre kvinder mod vold, men samtidig med er det også en verden, hvor begge køn er kontrolleret og undertrykt.

Alt i alt er Den sorte enkes by en helt fantastisk dystopisk ungdomsroman, som jeg uden tvivl kan anbefale, særligt, hvis man er fan af Suzanne Collins The Hunger Games eller generelt godt kan lide en bog, der er velskrevet og indeholder en blanding af spænding, drama og kærlighed. Jeg glæder mig i hvert fald meget til at læse videre på serien.

Ekstra info: I efterskriftet fortæller Rødtnes, at bogen er inspireret af mange ting heriblandt Margaret Atwoods Handmaid’s Tale, hvor universet er modsat, fordi her er kvinderne underlagt mændene. Jeg har dog ikke læst den, men den er på min uendelige TBR-liste.

• Tak til forlaget Alvilda og forfatter Nicole Boyle Rødtnes for anmeldereksemplaret.