Større end os – Christina Bonde

Titel: Større end os. Forfatter: Christina Bonde. Forlag: Tellerup.
Udgivelsesår: 2020. Sprog: dansk. Sider: 267.

Caroline er 13 år da hun og hendes familie tager på juleferie på den idylliske kro Wilson’s Inn i Canada.
Men det som skulle være den perfekte jul i smukke, snefulde bjergomgivelser, bliver hurtigt til rædsel da hun og familien fanges i en lavine, og lillebroren dør.

Efter ulykken falder Carolines verden fra hinanden. Hendes far begynder at drikke, og moren får en depression. Caroline udvikler angst og lukker sig inde.
Fem år senere rejser hun tilbage til kroen for at gense stedet. Caroline forelsker sig i den tre år ældre Jonathan Wilson, og sammen med ham opdager hun sandheden om lavinen. Hun bliver samtidig involveret i Wilsonfamiliens problemer og får tildelt en opgave der kræver at hun genfinder glæden ved julen ...

Større end os er Christina Bondes første realistiske YA-roman. Foruden denne bog har hun skrevet fantasy, men dette genreskift er lykkedes rigtig godt for hende.

Karaktermæssigt følger vi hovedpersonen, Caroline, som er meget menneskelig og troværdig. Hun rummer utroligt mange følelser og frustrationer, som hun forsøger at kapere gennem skrift. Hendes mange frustrationer er forståelige, fordi hendes verden brød sammen efter lavinen og hendes lillebroren, Elias’, død. Grundet forældrenes druk og depression blev hun nødt til at blive voksen og moden i en tidlig alder.

Efter lavinen har Caroline udviklet angst, som viser sig ved hendes frygt for sne og panikanfald. I starten synes jeg, det var underligt, at man kunne være bange for sne, men da ulykken kom frem i lyset, så forstod jeg hende fuldstændig. Jeg synes det er rigtig godt, at der sættes fokus på den psykiske lidelse, angst. Som læser får man et helt unikt indblik i de tanker og følelser, der påvirker en person med angst. For Caroline er det især det her med at kunne sætte ord på sin frygt.

Caroline er en karakter, der har nogle familiære og følelsesmæssige problemer, men hun forsøger alligevel at udfordre sin angst og se frygten i øjnene. Hun er stærk og en karakter, som jeg beundrer for hendes mod. Caroline gennemgår en udvikling i fortælling, da hun åbner sig mere og mere op samt står ved det hun tror på og følger sit hjerte. Hendes udvikling er fantastisk og troværdig, fordi det hele ikke falder hende nemt eller bliver godt ved et trylleslag. Gennem hele fortælling kunne jeg føle med hende og forstå hendes kamp. Hendes historie er både rørende, sorgfuld og barsk.

Udover Caroline er der særligt én mere fremtrædende karakter, Jonathan, som især får en stor indflydelse på Carolines udvikling. Til at starte med brød jeg mig ikke om ham, fordi han var meget den her smart i en fart type, der kan charmere sig til alt og alle. Han viser sig dog, ligesom Caroline, at have familiære problemer og en fortid, der påvirker ham. Jeg må ærligt indrømme, at ligesom Caroline, så varmede jeg mere og mere op for ham efterhånden som fortællingen forløb. Han har hjertet det rette sted både i forhold til hans venner og familie.
Jonathan og hans familie udvikler sig også gennem bogen, hvilket blandt andet sker på grund af Carolines indflydelse.

For mig var Større end os en fortælling, som splittede mine følelser, fordi i løbet af min læsning, der sad jeg både med tårer i øjnene og havde sommerfugle i maven. Det er derfor en fortælling, som jeg vil mene passer godt sammen med lommetørklæder og en kop varm kakao. Mit hjerte blev rørt og revet itu, men det gjorde kun fortællingen endnu mere fantastisk.

Foruden det barske er der også en hjertevarm side af fortælling, da vi møder mennesker, der tør åbne sig op og være imødekommende. Den viser, hvordan kærligheden kan eksistere hos selv de hårdest ramte mennesker og familier. I sidste ende er det ikke kun en fortælling om, at Caroline finder glæden igen, men også en fortælling om to familier, der finder julestemningen igen. Det er rent ud sagt en fortælling, der handler om at miste sig selv på grund af en ulykke eller sorg, og derfra forsøge at komme videre med sit liv. Den viser kampen for at rejse sig igen efter en tragedie.

Alt i alt er Større end os en barsk, sorgfuld og hjertevarm fortælling, der rummer håb, kærlighed og julestemning. Den er livsbekræftende og kærlig, men jeg synes ikke kun, den kan læses af unge piger, da voksne kvinder også uden tvivl vil nyde den.

Det er uden tvivl ikke første og sidste gang, jeg læser den, fordi den kan virkelig noget helt specielt, så måske skal den gøres til min traditionelle julebog i december. Opbygningen er dog ikke helt traditionel, da den består af 21 kapitler frem for 24. Dette er dog ikke tilfældigt, da Carolines jul kun varer 21 dage, fordi det var på den dag, at ulykken ramte.