Boganmeldelse,  Dansk fantasy,  Dystopi

Udgivelsesår: 2021. Sprog: dansk. Sider: 376.

Bagsidetekst: 200 år efter Flodbølgen har lagt den kendte verden i ruiner, forsøger den unge ildgøgler Ignis at overleve i Øhavets sumpede ghettoer.
Samtidig lever Innovant-aspiranten Khalil et sikkert liv bag Øhavets diger fyldt med undervisning, piger og skydespil.
Mens Ignis flygter fra ghettovagter og blæser ild for at skaffe penge til mad, joker Khalil med sine venner over det mentale net og forsøger at sikre sig en sejr i den store Innovationskonkurrence.
Ignis og Khalil kunne ikke være mere forskellige. Alligevel er de bundet sammen af mærkelige syner, der fylder Ignis’ flammer og hjemsøger Khalils mareridt.

Den røde drage er første bind i den dystopiske serie Flammen og bølgen af Sidsel Sander Mittet.

Jeg skrev i sin tid speciale om utopi og dystopi i børne- og ungdomslitteratur, så jeg så meget frem til at læse denne begyndelse på en dystopisk serie, som er skrevet af en dansk forfatterinde. Som du kan høre, så havde jeg fra starten af ret store forventninger, og da jeg gik i gang med at læse den, så var det sket. Jeg var fuldstændig fanget! Jeg kunne ikke lægge bogen fra mig igen, og da sidste side var vendt, så manglede jeg desperat andet bind.

I fortællingen er vi i en fremtid, hvor der for 200 år siden har været en flodbølge, som har destrueret verden, som vi kender den. I stedet er der blevet skabt et øsamfund, Øhavet. Som de fleste samfund, så er der et klart skel mellem rig og fattig. I denne fremtidsverden er det dog særlige gener og mutationer, der sætter grænserne i livet. Derudover er der også en modstandsbevægelse, som kæmper imod magterne i samfundet. Det er en helt fantastisk verden og fortælling, som man ikke bør gå glip af.

Generelt er det et fantastisk worldbuilding arbejde, som forfatterinden har præsteret, fordi som læser er man ikke i tvivl om verdens tilblivelse i fortiden, og hvilke udfordringer der er nu. Fremtidsverdenen udfoldes på smukkeste vis gennem beskrivelser, kort og ikke mindst gennem de to hovedkarakterer.

Karakterer med kontraster

I løbet af bogen skiftes der mellem Ildgøgleren Ignis’ og innovant-aspiranten Khalils synsvinkler. Det er en helt genial måde at vise de to sider af samfundet samt de problematikker, som lure under overfladen.
Begge karakterer har dybde. De har en fortid, en nutid og et fremtidigt mål, som de arbejder sig hen imod. De er ægte og meget menneskelige.

Ignis er en pige med ben i næsen, som kun vil hendes familie det bedste. Hun er den ældste og føler derfor et naturligt ansvar for sin bror og kusine. Hun er en karakter, der rummer mange følelser, frustrationer og tanker. Det gør hende utrolig menneskelig og nem at relatere til, fordi hun på ingen måde er en stærk og modig heltinde, som kan klare alt uden, at noget rører hende. Hun bliver meget følelsesmæssigt påvirket i løbet af fortællingen, hvilket er helt naturligt set i forhold til det, hun udsættes for.

Modsat Ignis er der Khalil. Det er meget tydeligt, at de to karakterer kommer fra to forskellige miljøer i den dystopiske verden. Khalil lever på mange områder et modsat liv end Ignis, da han er innovant-aspirant, og derfor lever han det rige og mere bekymringsfrie liv. Hvorimod Ignis hele tiden skal kæmpe for sin egen og familiens overleves, så de har penge til mad og petroleum til deres optræden.
Man skulle derfor tro, at Khalil lever det gode liv, men dette viser sig ikke at være tilfældet.

Til at begynde med er han en storsnudet og arrogant type, som jeg personligt havde lyst til at slå i hovedet flere gange. Han er typen, der godt ved, at han kan det hele og score hvilken som helst kvinde. Hans liv virker problemfrit, fordi han får topkarakterer, har gode venner og aldrig sulter. Men efter et skæbnesvanger møde med en kystpige og mareridt med brudstykker fra sin fortid, så krakelerer Khalils identitet. Han befinder sig pludselig i en identitetskrise og ved ikke længere, hvad han skal gøre med sit liv.

Khalil er den karakter, som jeg synes, der kommer ud på den største rejse set i forhold til at udvikle sig som karakter. Hans personlighed i starten af bogen og i slutningen er meget forskellige, men alligevel ikke så langt fra hinanden, at det virker utroværdigt. Han har stadig utrolig stor fokus på sig selv og er derfor stadig ret selvcenteret, men nogle andre karaktertræk, såsom hans selvtillid, har fået et kæmpe knæk. Ignis udvikler sig også, men på en anden måde, fordi hun får et større indblik i sin families fortid og nutid.

Både Khalil og Ignis er på mange områder to modsætninger, men alligevel lærer man, at de har nogle ligheder, hvilket nok også er grunden til, at det fungerer så godt, og man gerne vil læse videre.

Puha jeg kan blive ved med at skrive om denne skønne bog…

Alt i alt så synes jeg, at Den røde drage er en helt fantastisk start på en dystopisk serie, som jeg ser meget frem til at læse videre på. Jeg vil varmt anbefale den til læsere, der godt kan lide dystopisk YA, såsom Divergent-serien eller Hunger Games.