
Fyrtøjet – en gnist i Andersens liv
Jeg har været ude at se Varde Sommerspils Fyrtøjet – en gnist i Andersens liv. Det er en forfriskende og eventyrlig nyfortolkning af H.C. Andersens kendte kunsteventyr. De fleste kender H.C. Andersens Fyrtøjet, men i denne udgave er det ikke kun eventyret, man bliver bekendt med, men også forfatteren selv og hans evne til at skabe eventyr. I forestillingen oplever man, hvilke tanker H.C. Andersen gjorde sig, mens han skrev sine eventyr. Det var fuldkommen fortryllende.
Stykket er skrevet af instruktør og manuskriptforfatter Carsten Friis. Musikken og sangene er komponeret af Martin Brygmann, som også spiller H.C. Andersen. Musikken og det otte-mands store orkester er arrangeret og dirigeret af kapelmester Ole Kibsgaard. De har sammen med 7-kantens frivillige og skuespillere skabt en helt unik forestilling.
Der var engang…
Fyrtøjet af H.C. Andersen er et kendt eventyr. Der er en soldat, en ond heks, en prinsesse og tre hunde, der vogter over skattekisterne i det hule træ. Denne fortælling kender de fleste af os, men Varde Sommerspils Fyrtøjet – en gnist i Andersens liv er en nyfortolket udgave, hvor tingene ikke helt forløber som forventet.
“Jeg er forfatteren. Det er mig, der har skabt dig. Jeg bestemmer, hvad der skal ske.”
H.C. Andersen spilles af Martin Brygmann, som skriver eventyret, mens der sker finurlige ting på scenen. Han irettesætter tilmed sine eventyrfigurer, men hans opfundne personer vil ikke altid lystre. For eksempel så nægter soldaten at gå ind i rummet, hvor den tredje hund sidder. Den del vil han bare gerne springe over, men dette tillader H.C. Andersen naturligvis ikke, så han stopper midlertidigt eventyrets handling og retter på den. Da handlingen kommer på rette spor igen, så sætter soldaten spørgsmålstegn ved om, han skal hugge hovedet af heksen, fordi det har han ikke lyst til. Det var som om, man var til stede i det øjeblik, hvor H.C. Andersen skrev eventyret.
Denne måde hvorpå handlingen stopper og karaktererne nærmest kortvarigt træder ud af deres rolle, er meget anderledes og ikke noget, som jeg har set på en scene før. Jeg synes, det fungerede helt vildt godt, og det gav ekstra humor og dybde til forestillingen.
H.C. Andersen som ung, spillet af Bastian Juulsgaard, som fantasere og skriver eventyr. Foto: pressefoto H.C. Andersen som voksen, spillet af Martin Brygmann, der skriver sit eventyr, imens det udspilles bag ham. Foto: pressefoto
Fra træer til huse
Nogle af de ting, som særligt imponerede mig ved Varde Sommerspil var de smukke kostumer og den fantastiske scenografi. Der var brugt drejescener, hemmelige rum og stor kreativitet, hvilket gjorde forestillingen endnu mere eventyrlig og magisk. Det første øjeblik, hvor jeg blev helt paf, var efter en indledende scene med soldater i krig. De kæmpede i en skov, og da kampen var ovre så trak skuespillerne i en snor, hvilket fik træerne til at blive slået ned, og pludselig var træerne blevet forvandlet til små huse. Nu kunne de hjemsendte soldater marcherede ind i byen og videre til det gamle København fra H.C. Andersens tid.
Derudover var Soldatens nedstigning i det hule træ noget, der fuldkommen tryllebandt mig, fordi så snart Soldaten kravlede ned i det hule træ, så drejede den, og pludselig var han nede i bunden af det hule træ, hvor der var tre lukkede døre og ikke mindst tre hunde.
I løbet af forestillingen kom der nye finurlige steder i scenografien, som enten kunne åbnes op eller drejes. Det var fortryllende og det passede smukt til den eventyrlige handling. Det kan ikke beskrives ordentligt med ord. Det skal opleves! 😊
Selvfølgelig var det ikke kun kostumerne og scenografien, som kunne fortrylle mig, men også de fantastiske skuespillere og sangere på scenen. De levede sig ind i rollerne og deres sangstemmer var helt fantastiske.



Moderne twist
Fyrtøjet – en gnist i Andersens liv er en nyfortolkning og derfor er den præget af den tid, som den er skrevet i. Dette var især tydeligt, da H.C. Andersen sagde:
“Tænk sig at bortføre en ung, uskyldig kvinde. Man må håber på, at der kommer en eller anden bevægelse imod det i 2021”
Der var flere gange, hvor den moderne tid havde sat sit præg på forestillingen, men der var stadig fokus på, at H.C. Andersens eventyr har moraler. Derved var der en fin balance mellem den tid, som eventyret var skrevet i, og den tid, som forestillingen blev spillet i.
Det er ganske vist…
Varde Sommerspils Fyrtøjet – en gnist i Andersens liv var magisk, fortryllende og underholdene. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg besøger Friluftsscenen i Arnbjerganlægget i Varde . Måske ses vi? 😊
Du vil muligvis også synes om



Tudsen Tue – Anette Wilhjelm Jahn
7. december 2020


The Surface Breaks – Louise O’Neill
12. august 2020

