Boganmeldelse

Tilly og de forsvundne eventyr (Den magiske boghandel #2) – Anna James

Titel: Tilly og de forsvundne eventyr. Forfatter: Anna James.  Forlag: HarperCollins.
Udgivelsesår: 2021. Sprog: dansk. Sider: 400.

Bagsidetekst: Tilly Pages fandt sin mor, som var fanget af Enoch Chalk i børnebogen Den lille prinsesse, men strabasserne er endnu ikke overstået for famillien Pages, samt Tillys nye ven Oskar. Underbiblioteket er blevet overtaget af Underwood, som har været forsvundet i et folkeeventyr sammen med hans søster, som stadigvæk er forsvundet. Underwood vil formane børn fra at bogvandre, og måske endda lukke helt ned for bogvandring.  Til stor rædsel for Tilly og Oskar. Eventyr er farlige at bogvandre i, da det er mundtlige overleveringer og ikke som almindelige romaner med en fast handling. Vær parat til endnu et spændende bogvandring med Tilly og Oskar.

Jeg havde store forventninger til denne længeventede toer i serien om Den magiske boghandel. Jeg var nemlig helt fortryllet af den første bog i serien Tilly og bogvandrerne.

Tilly og de forsvundne eventyr fortsætter der, hvor den første bog i serien stoppede. Ligesom i den første bog kommer læseren ud på et fortryllende eventyr ind i bøgernes verden, fordi Tilly og hendes ven Oscar er bogvandrer. Hvilket vil sige, at de kan rejse ind i en bog og være med i handlingen i den. Det er dog ikke en rejse, som er helt risikofri, og derfor er der forskellige regler, som skal overholdes. Risikoen mærkede de på egen krop i den første bog, men her i andet bind, bliver det endnu farligere, fordi de bogvandrer i eventyr.

“Eventyr har deres rødder i luft og ild, ikke papir og blæk, så de er ikke underlagt de almindelige regler.”

Eventyr er farligere at bogvandre i, fordi de ikke har rod i en egentlig kildeudgave, da de kommer fra århundreders mundtlige fortælletradition. Tilly og Oskar finder også hurtigt ud af, at eventyrerne ikke helt er, som de romaner de rejste ind i, i første bind. Der findes nemlig mange udgaver af diverse eventyr, og derfor ændre handlingen sig uventet og pludselig er der flere udgaver af den samme karakter på samme tid.

Det fungerede rigtig godt, at de bogvandrede i eventyruniverset denne gang. Det var helt nostalgisk og magisk. Der var mange kendte karakterer med: Rødhætte, Rapunzel, Hans (ham med bønnestagen) og mange flere. I eventyrernes verden hersker kaos og uventede plothuller, som sætter de to børn i farer, men de gav mig også smil på læben.

Personligt synes jeg, at det var virkelig hyggeligt at være på en litterær rejse med Tilly og Oscar igen, og eventyr har en helt bestemt plads i mit hjerte. Jeg elsker der findes flere forskellige udgaver af det samme eventyr alt afhængigt af, hvilket land den er blevet fortalt. Dette var jeg spændt på, hvordan forfatterinde Anna James ville fremhæve, og hun gør det diskret, men det er vist på smukkeste vis.

Alt i alt var Tilly og de forsvundne eventyr en spændende, humoristisk og eventyrlig fortsættelse på serien. Den kan varmt anbefales til børn fra 10 år og ikke mindst til bogglade voksne, som helt sikkert også vil nyde den.

Hvis du ikke har læst nogle af bøgerne i Den magiske boghandel-serien endnu, så kunne det være, at du skulle overveje at tage med Tilly og Oscar på bogvandring i sommerferien eller til efteråret.