Boganmeldelse

Opiumskrigen (Poppy war #1) – R. F. Kuang

Titel: Opiumskrigen. Forfatter: R.F. Kuang. Forlag: Falco
Udgivelsesår: 2022. Sprog: dansk. Originalsprog: engelsk. Sider: 558.

Bagsidetekst: Da Rin mod alles forventning optages på Sinegard – et akademi, som uddanner elitesoldater til Imperiets fremtidige krigsførelse – forvandles glæden hurtigt til frustration, da hun mødes med foragt på grund af sin sydlige dialekt, køn og mørke hudfarve. I sin kamp for at bevise sit værd, opdager protagonisten Rin, at hun besidder shamanske kræfter. Rin allierer sig med den finurlige, opiumsrygende læremester i folketro, og hun erkender inden længe, at hun nok er den eneste, der kan redde Imperiet fra fjenderne, og at prisen for disse udødelige kræfter er højere end først antaget.

Opiumskrigen er første bog i Poppy war-serien, som er blevet oversat til dansk af forlaget Falco.

Inden jeg gik i gang med at læse bogen, havde jeg ingen forventninger. Det var ikke en bog eller en serie, som jeg havde hørt meget om før jeg gik i gang. Det eneste jeg vidste var, at historien var inspireret af Kinas historie og mytologi. Det var en bog, der overraskede mig meget, fordi bogen er opbygget af tre dele og i den første del bliver man roligt introduceret til hovedpersonen Rin og hendes kamp for at blive optaget på Sinegard akademi. I denne del virkede det som en meget klassisk opbygget fantasy, men da jeg læste videre og kom til anden og tredje del, så forvandlede historien sig til noget helt andet. For i de to næste dele bliver der skruet op for det brutale, da krigens ondskab skildres lige på og hårdt gennem kogte spædbørn, voldtægter og lemlæstede lig. Det er altså ikke en bog for sarte sjæle, og jeg vil meget gerne understrege, at den skal anses som voksenfantasy, fordi der er nogle meget voldsomme passager i den.

En anderledes hovedkarakter

Hovedkarakteren Rin præsenteres som en af krigens ofre. Hun har mistet begge sine forældre og arbejder nu ved sine plejeforældres butik, hvor deres hovedindkomst er ved handel af opium. Da Rin, som teenager, modtager et ægteskabstilbud fra en ældre mand, så beslutter Rin sig for at gøre alt for at undslippe sin skæbne. Hun vil ind på den præstigefulde militærskole Sinegard.

Rin er en meget anderledes og overraskende hovedkarakter, der har ar på sjælen. Hun er sej, ambitiøs og vil ikke lade noget stoppe sine mål i livet. Hun er ikke den klassiske heltinde, der er klar til at ofre sig for at redde verden, da hun er meget mere egoistisk og frembrusende. Rins handlinger er på mange områder menneskelige og derfor helt forståelige, men de er også meget destruktive og man kan blive i tvivl om, hvilken vej Rins moralske kompas peger. Personligt synes jeg, at hun både var en meget fascinerende og skræmmende karakter på samme tid, men jeg tror også, at det var med til at gøre bogen mere spændende og anderledes.

Jeg synes ikke kun Rin er en velbeskrevet karakter, fordi forfatteren formår at gøre alle karakterer levende og troværdige. Jeg synes ikke der på noget tidspunkt var nogle karakterer, der virkede flade eller overflødige.

I løbet af fortællingen lærer Rin, at hun har nogle overnaturlige evner, som er nogle sharmanske kræfter. Det er en ting, der kom til at fylde meget i historien og det tiltalte mig meget i starten, men efterhånden som jeg blev spundet dybere og dybere ind i det, jo mere var det noget, som ikke helt fangede mig. Jeg tror, uden at spoile for meget, at det var den her del med de euforiserende stoffer, der fik mig hægtet lidt af.

Alt i alt Opiumskrigen en bog, der sætter sit præg hos en. Det jeg mener er, at det var en bog, som jeg lige skulle tænke lidt over efter jeg havde læst den. Den er meget tankevækkende, især fordi nogle af hændelserne er inspireret af Kinas historie og man kan dage paralleller mellem historien og virkelige hændelser.

Fortællingen er kompleks, gennemarbejdet og der er dyb forståelse for Kinas historie og mytologi. Jeg synes det er en stærk og vellykket fantasyroman for voksne, der giver nye træk til fantasygenren og heltindekarakteren.

• Tak til forlaget Falco for anmeldereksemplaret.